joi, 30 octombrie 2014

Dezvoltarea intarziata a limbajului verbal la copiii cu autism

Una dintre cele mai des întâlnite întrebări, ale părinților copiilor non-verbali cu autism, adresate specialiștilor este dacă copilul lor care a trecut de vârsta de 4-5 ani va vorbi vreodată. Aceste cazuri  evidențiază ideea că în situația în care limbajul nu s-a consolidat până la această vârstă, nu mai poate fi dezvoltat niciodată. În legătură cu această idee revista ”Pediatrics” a publicat următorul studiu.
Cercetătorii de la “Kennedy Krieger Institute’s Center for Autism and Related Disorders” din Baltimore (Statele Unite) susțin în studiul publicat “Predictori de expresie și de vorbire fluentă la copiii cu autism și cu întârziere severă de limbaj” (Predictors of Phrase and Fluent Speech in Children With Autism and Severe Language Delay) că 70% din copiii non verbali cu autism pot dezvolta limbajul verbal chiar și după vârsta de 5 ani. Pentru a fi valid acest studiu au fost implicați 535 de copii diagnosticați cu autism cu vârsta cuprinsă între 8 și 17 ani, care prezentau întârziere severă în dezvoltarea limbajului verbal.  Din cei 535 de copii implicați în studiu, 372 (70%) și-au dezvoltat discursul verbal utilizând propoziții simple și 266 (50%) au ajuns să dezvolte un limbaj verbal fluent.
Un aspect interesant este faptul că dezvoltarea întârziată a limbajului verbal nu a fost afectată de comportamentele problematice, interesele repetitive sau stereotipii. În timp ce aspectele legate de procesele sociale și cognitive au marcat o diferență majoră. Inteligența non-verbală este unul dintre cei mai buni predictori ai dezvoltării limbajului. Acest tip de inteligență rămâne ascunsă sub comportamentele specifice autismului, care până nu demult, erau considerate comportamente tipice handicapului de intelect. În prezent acest lucru nu mai este valabil și dacă realizăm o intervenție focusată pe aspectele senzoriale și comportamentale, dezvoltarea limbajului mai târziu de 4 sau 5 ani este posibilă.
Ericka Anderson Wodka, una din autoarele studiului, este de părere că inteligența non-verbală a devenit unul dintre predictorii importanți pentru dezvoltarea limbajului. Acest lucru ar trebui să influențeze modul în care analiștii comportamentali realizează planul de intervenție al copiilor cu autism.
De asemenea și în demersurile anterioare realizate de Fundația Autism Diario din Madrid în cadrul unui proiect de investigație asupra dezvoltării limbajului verbal la copiii cu autism, au existat copii de 8 ani non-verbali, care au început să vorbească cu ajutorul intervențiilor adecvate.
Toate aceste studii și rezultate obținute sunt fără îndoială adevărate dovezi asupra capacităților acestor copii diagnosticați cu autism și asupra rezultatelor la care se poate ajunge cu o intervenție adecvat construită și implementată.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu