joi, 24 aprilie 2014

Roboterapia sau terapia prin intermediul roboteilor

Roboterapia sau terapia prin intermediul roboteilor este cea mai noua metoda de tratament a copiilor cu tulburari din spectru autist. Pana acum, cinci astfel de robotei cu functii diferite au fost dezvoltati de cercetatori, iar in cadrul unui proiect derulat de Departamentul de Psihologie si Psihoterapie din cadrul Universitatii Babes-Bolyai Cluj-Napoca se verifica modul in care acestia ii pot ajuta pe copiii cu tulburari din spectrul autist. Printre micutii care au interactionat cu robotii sunt si cativa copii din cadrul Asociatiei Autism Baia Mare. 
Roboteii au fost ganditi si dezvoltati de cercetatori din strainatate, iar cativa profesori universitari de la Departamentul de Psihologie si Psihoterapie din cadrul Universitatii Babes-Bolyai Cluj-Napoca au gandit un program prin care acestia sa fie utilizati pentru tratamentul copiilor cu tulburari de spectru autist. Astfel, cinci robotei care au luat forma unor animalute ii ajuta pe copii sa inteleaga mai bine lumea din jurul lor si astfel contribuie la tratarea acestora. 
„De exemplu, pe robotul Probo, cel care a fost realizat de catre un inginer de la o universitate belgiana, l-am utilizat pentru imbunatatirea abilitatilor sociale: impartirea jucariilor, abilitatea de a saluta, de a spune «Multumesc», pentru copiii cu autism. In urma unor expuneri repetate, cei 20 de copii care au fost inclusi in proiect au invatat sa isi imbunatateasca o abilitate specifica pe care am lucrat cu ei”, a explicat unul dintre membrii echipei de cercetare, doctorand Cristina Costescu. 
Proiectul este coordonat de profesorul universitar Daniel David, care a dezvoltat sarcini diferite pentru fiecare dintre cei cinci roboti. Astfel, daca unul dintre robotei ii ajuta pe copii sa deprinda abilitati sociale, ceilalti le dezvolta abilitatile de joc, recunoasterea emotiilor, modul de imitare a unor actiuni sau ii invata sa distinga ce este bine de ce este rau. Primele reactii dupa utilizarea roboteilor in terapia copiilor cu autism au fost foarte bune, atat din partea parintilor, cat si a profesorilor care lucreaza la clasa cu acesti copii. 
„Ce am observat este ca acesti roboti, fiind foarte predictibili, avand o gama limitata de miscari pe care le fac si de reactii pe care le au, de asemenea sarcinile fiind foarte simple, pentru ca le simplificam foarte mult, copiii invata repede si sunt si motivati sa reproduca comportamentele pe care le-au invatat in interactiunile cu roboteii, ceea ce ii ajuta atat in mediul educational, cat si in cadrul familiei, pentru ca atat parintii, cat si profesorii, ne-au spus ca vad anumite imbunatatiri dupa aceste interactiuni cu roboteii”, a mai aratat doctorand Cristina Costescu. 
Cercetarile efectuate in cadrul acestui proiect au fost aplicate la copii din cadrul Asociatiei Autism Baia Mare si de la Asociatia Autism Transilvania, universitatea avand o colaborare cu cele doua asociatii pentru a vedea in ce mod ii influenteaza pe copii acest tip de terapie. Cercetarile sunt abia la inceput si nu se poate vorbi despre roboterapie ca o forma de terapie validata stiintific, insa rezultatele obtinute pana acum ii incurajeaza pe profesorii universitari clujeni sa continue cercetarile in domeniu. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu