marți, 28 ianuarie 2014

În cât timp se recuperează copilul cu autism?

Tulburarea de spectru autist este o tulburare de dezvoltare pervaziva, care afectează trei arii majore: comunicarea și limbajul, socializarea și comportamentul. După aflarea unui diagnostic şi efectuarea unei evaluări psihologice iniţiale se pot pune bazele unui plan individualizat de intervenţie terapeutică. Această intervenţie are ca obiective îmbunătăţirea abilităților în ariile afectate.
Una dintre întrebările pe care părinții le pun specialiștilor este: ”Cât durează terapia?” Durata terapiei variază de la caz la caz, de aceea specialiștii nu se pot pronunța în legătură cu durata terapiei și cu evoluția viitoare a copilului. Iată însă câteva repere care pot veni în întâmpinarea acestei întrebări:

Intervenția timpurie este foarte importantă

Intervenția precoce este unul din factorii importanți în recuperarea copilului. Cu cât vârsta de începere a terapiei este mai mică, cu atât plasticitatea creierului este mai mare, iar schimbările pot avea loc mai rapid și pot fi mai trainice. Intervenția timpurie are loc înaintea vârstei de 5 ani, terapia se poate începe chiar și de la 1 an și câteva luni.

În aceeași perioadă, evoluția poate varia de la un copil la altul

Comparațiile cu alți copii, care au început terapia în aceeași perioadă cu copilul lor, pot cauza suferință părinților sau așteptări nerealiste. E important ca părinții să se concentreze asupra progreselor copilului lor. Cu toții suntem unici, e nevoie să ne reamintim că această realitate se aplică și în cazul copiilor. În terapie, toți copiii progresează, ritmul și ariile în care se produce progresul pot varia.

Copiii cu autism au nevoie de o anumită formă de intervenție toată viața

În prezent, se estimează că 10% din copiii cu autism pierd diagnosticul în urma intervenției, alți 40% sunt considerați recuperați astfel încât să se integreze cu succes în societate, restul de 50% fac progrese, iar nivelul lor de independență crește. Chiar și copiii recuperați rămân cu simptome reziduale, putând să prezinte: hiperactivitate, deficit de atenție, simptome anxioase sau depresive, comportamente stereotipe, predilecția pentru anumite subiecte în conversație, dificultăți de memorie. E nevoie să fim pregătiți pentru ce urmează și să le oferim suportul necesar.

Terapia se întrerupe treptat

Trecerea de la intervenția precoce intensivă la grădiniță se face pas cu pas, în funcție de recomandările coordonatorului. În general, copilul merge cu shadow la grădiniță la început și continuă cu ore de terapie, reduse ca număr, cu scopul de menținere a achizițiilor și de generalizare. Terapia întreruptă brusc prezintă riscul de stagnare sau de regres.

Progresul este un proces

De regulă, progresele se fac văzute încă din primele luni, iar după 6 luni reevaluarea ajută la a constata în ce arii s-au făcut aceste progrese. Intervenția se întinde pe o perioadă mai lungă. Progresele depind de mai mulți factori: gradul de afectare, IQ, abilitățile de socializare, de comunicare, dezvoltarea limbajului, numărul de ore de terapie, profesionalismul echipei și calitatea terapiei, implicarea familiei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu