duminică, 12 iulie 2015

Terapia prin arta in autism


Ce este terapia prin arta ?

Art-terapia se bazeaza pe ideea ca procesul artistic ajuta la imbunatatirea  si consolidarea unei vieti sanatoase fiind o forma nonverbala de comunicare.
Art-terapia este o metoda de abordare terapeutica in cadrul unui program complex de interventie, bazata pe limbajul vizual si creativitate. Urmand si completand alte metode terapeutice,art-terapia dezvolta si imbunatateste starea emotionala a pacientului,imbunatateste anumite abilitati motrice si cognitve.

De ce terapia prin arta in autism ?

Stim ca autismul afecteaza grav partea de comunicare si relationare cu mediul inconjurator ( arta primitiva sau picturile rupestre se bazau pe limbajul vizual. Primitivii neavand capacitatea de a se exprima verbal, au gasit o solutie de comunicare prin desen, acele pictograme primitive asemanindu-se perfect cu cele folosite in metodele TEACH si PECS. Reducand stresul provocat de neajunsul comunicarii verbale, primitivii reuseau sa povesteasca si chiar sa exemplifice diferite tehnici de vanatoare sau alte indeletniciri pe care le practicau. Asa reuseau sa invete pe cei tineri si sa transmita cunostintele din generatie in generatie. Deci arta s-a nascut din nevoia de comunicare.). Facand aceasta paranteza vreau sa intelegem ca desenul este o unealta de comunicare (ex. Dragos 13ani)si nu o forma de comunicare(la fel ca vorbitul, scrisul, semnele sau comunicarea gestuala), cu persoana cu autism,o modalitate de exprimare spontana si autentica. 
In procesul creatiei exista o suprafata si elemente de limbaj plastic. Avand aceste unelte putem transmite mesaje catre pacient iar in urma procesului de invatare el(pacientul) va reusi sa comunice cu noi.
In terapia(in general, aici fiind vorba de toate tipurile de interventie terapeutica) cu copilul  sau adultul cu autism ne propunem sa dezvoltam un sistem de comunicare si relationare cu el in mod special in cadrul familial. Prin art-terapie creem un spatiu sigur pentru copilul sau adultul cu autism eliminand astfel frustrarile si starile de agresivitate. Este o  terapie la indemana tuturor, parinti sau specialisti deopotriva. Procesul creatiei ofera la sfarsitul lui un rezultat palpabil, la sfarsitul fiecarei sedinte avand recompensa lucrului finit, produsul artistic.
Arta ofera siguranta prin natura ei, aceasta avand o structura simpla, un inceput si un sfarsit, existand de fiecare data o finalitate in procesul artistic ne incadreaza exact in tipul de procedeu pedagogic care trebuie urmat in lucrul cu copilul sau adultul cu autism.
In art-terapie sunt cateva obiective pe care trebuie sa ni le propunem inainte de a incepe sedinta de lucru, aceastea avand un caracter orientativ pentru cel care lucreaza cu pacientul. Obiectivele pe care ni le propunem vor fi personalizate in functie de gradul de dezvoltare al copilului sau adultului cu autism. 

A. Obiectivele ce trebuie atinse in terapia prin arta in autism

1. Integrarea si reglarea senzoriala 

Stim ca una din afectiunile grave ale persoanei cu autism sau TSA este integrarea senzoriala. Art-terapia poate furniza un mediu  sigur persoanei cu autism, o integrare senzoriala  si explorare placuta oferind un mediu calm si primitor facand posibila constientizarea stimulilor externi prin experienta produsului artistic. In terapia prin arta se experimenteaza procesul de creatie,  acesta avand ca finalizare produsul artistic care ajuta la furnizarea unei istorii vizuale al procesului terapeutic.

2. Redarea emotiilor- exprimarea de sine 

Sa ai autism inseamna ca mental, psihic si  emotional esti supus unui stres foarte mare. La fel se intampla si in cazul celor care traiesc impreuna cu o persoana cu TSA. Dezvoltarea capacitatii de a-ti exprima emotiile printr-o forma sau alta reduce stresul si implicit starile agresive.Pentru cei inalt functionali poate fi o forma perfecta de exprimare a emotiilor.

3. Rezolvarea deficientelor motorii, abilitati grafice

Unul din principalele obiective in arterapie este reglarea motrica fina prin exercitii grafice. Nu numai ca reusim acest lucru prin art-terapie dar prin aceasta metoda cream un spatiu relaxant si ludic deopotriva.

4. Rezolvarea deficientelor in relatiile sociale

Prin sedintele de art-terapie consolidam relatia dintre terapeut si pacient dar si putem construi sesiuni de grup facilizand socializarea si relationarea cu alte persoane.

5. Pauza productiva

Dezvoltarea abilitatilor de petrecere a timpului liber intr-un mod productiv pentru persoanele cu autism nu este deloc un obiectiv usor de atins, dar prin art-terapie putem gasi mijloace practice de constientizare a timpului liber productiv, art-terapia avand destule mijloace aflate la  indemana. Ex: coloratul poate deveni o pauza productiva.

6. Coordonarea mana-ochi

Unul din neajunsurile persoanei cu autism este coordonarea mana-ochi. Prin sedintele de arterapie se amelioreaza acest aspect facandu-se apel la mijloacele de exprimare artistica.(desen, grafica, pictura, colaj, modelaj)

7. Eliminarea starii de anxietate

Prin art-terapie intelegem un procedeu terapeutic ce are la baza eliminarea starilor de anxietate si a agresvitatii. Prin insasi natura sa arta ofera toate mijloacele de relaxare si incredere in sine. Tocmai produsul finit este motivatia de care are nevoie persoana cu autism, iar cadrul oferit de sedintele de art-terapie reprezinta siguranta pentru aceasta persoana, acest lucru ajutand la eliminarea frustrarilor si implicit a starilor de anxietate.

8. Dezvoltarea  capacitatii cognitive, a atentiei 

Dezvoltand capacitatea persoanei cu autism de a se “juca” cu elementele de limbal artistic, facand din acest proces o motivatie pentru el, castigam teren in reglarea atentiei si eliminam treptat deficientul de atentie. 
Veti descoperii o asemanare izbitoare cu alte tipuri de terapii(terapia ocupationala, integrare senzoriala sau psihoterapia) singura diferenta este ca in art-terapie folosim mereu arta.

B. Reguli ce trebuie respectate in timpul sesiunii terapeutice cu copilul cu autism

  • Faceti copilul atent in timpul activitatilor
  • Vorbiti ferm ;
  • Utilizati cuvinte simple si la obiect ;
  • Faceti cunoscute regulile temelor de lucru inainte de a incepe
  • Sarcina trebuie dusa pana la capat ;
  • Secventializati cat mai mult sarcinile ;
  • Ajutati copilul cu suport visual ;
  • Ajutati copilul cu suport fizic ;
  • Incurajati comunicarea de orice natura ;
  • Nu uitati de recompense ;
  • Adaptati-va in functie de copil .

C. Conceptii gresite in terapia prin arta in autism

  • Terapeutul trebuie sa aiba talent sau sa fi promovat o scoala de arta ;
  • Terapia prin arta este o terapie aternativa . 

D. Materiale de lucru si elemente plastice sau grafice in terapia prin arta in autism

Materiale de lucru:
Hartie, lemn, pensule, creioane, culori(acuarele, tempera, ulei, acrilice), lut, plastelina.
Acestea sunt materiale de lucru, uneltele de care ne folosim in procesul artistic.
Elementele de limbaj plastic: 
Punctul,
Linia,
Pata de culoare.
Diferenta dintre cele doua sta la baza naturii lor , cu ajutorul materialelor creeam elemente de limaj plastic, iar din contopirea elementelor de limbaj plastic se naste opera de arta. 

E. De la teorie la practica in terapia prin arta in autism

Proiecte sau tehnici de lucru:
  • Pictura cu degetele
  • Pictura cu picioarele
  • Pictura cu mainile
  • Modelajul
  • Tehnica picturii cu buretele
  • Colaje
  • Desenul grafic
  • Tehnica paiului
  • Pictura in laviuri
  • Tapetul sau pictura pe verticala
  • Colajul pe obiecte
  • Imprimeurile cu diverse obiecte, lucruri, etc.
  • Ariciul de lut
  • Teme complexe insipirate din real
  • Grafica abstracta
  • Tehnica stropitului(Pollock)
  • Planse readymade 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu