luni, 25 noiembrie 2013

IPad ajuta la dezvoltarea limbajului copiilor cu autism

Noi cercetari realizate de specialistii de la Vanderbilt Peabody College, finantate de Autism Speaks, au confirmat faptul ca micutii care sufera de autism care au un limbaj verbal deficitar ar putea sa invete sa vorbeasca mai tarziu decat se credea anterior. Un rol important in accelerarea procesului vorbirii l-ar putea avea IPad-ul. Acesta are rolul de a incuraja copii de 5-8 ani sa isi dezvolte abilitatile verbale. Toti copii implicati in studiu au invatat noi cuvinte cu ajutorul IPad-ului, comunicarea cu parintii lor fiind posibila in cazul unora, pentru prima data.
Dispozitivele pentru comunicarea alternativa care folosesc simboluri, imagini si sunete inregistrate au fost folosite de catre persoanele cu dificultati de vorbire, destul de des in ultimele decenii. In prezent exista destul de multe aplicatii care imita si chiar concureaza cu aceste dispozitive. IPad este un gadget care ofera diverse aplicatii destul de accesibile si ieftine, usor de utilizat si destul de placute, cu ajutorul carora copii cu autism care folosesc doar cateva cuvinte, pot sa comunice. Motivul principal pentru care dispozitivele pentru comunicare alternativa au fost inlocuite cu aplicatiile de pe IPad a fost faptul ca intonatia si tonalitatea cuvintelor inregistrate sunt identice, de fiecare data, in cazul acestora - lucru important pentru copii cu autism care necesita lucruri cat mai consecvente. Anterior acestor cercetari, specialistii au crezut ca in cazul in care un copil nu a inceput sa vorbeasca pana la varsta de 5 sau 6 ani, probabilitatile ca acesta sa inceapa sa verbalizeze sunt destul de scazute. Totusi, rezultatele acestui studiu sunt incurajatoare si aceasta perspectiva poate fi schimbata.
Bazandu-se pe rezultatele acestor studii, cercetatorii au inceput un nou studiu cu o durata de 5 ani, sustinut de specialistii de la UCLA, Universitatea din Rochester si Scoala Medicala Cornel l Weill. In cadrul acestuia se va folosi IPad-ul in cadrul a doua interventii de tip opus (metoda directa de predare/invatare si invatarea naturala) pentru a se evalua eficacitatea acestora in cazul dezvoltarii comunicarii verbale la copii care sufera de autism.
In cazul metodei directe de predare/invatare, copiii invata abilitatile necesare premergatoare comunicarii (potrivirea de obiecte, imitatia verbala si motorie) dar si abilitati de comunicare de baza (cum ar fi cererea de obiecte) de-a lungul unui plan de interventie bine stabilit. De exemplu, o persoana adulta poate solicita copilului sa-i arate cateva obiecte preferate in imaginile de pe IPad. Daca este necesar, copilului i se va oferi asistenta necesara pentru a invata sa foloseasca IPad-ul in mod independent.
In cazul invatarii naturale, copiii vor atinge de mai multe ori obiectele si simbolurile de pe ecran, vor asculta de mai multe ori cuvintele iregistrate pe IPad pana cand le vor repeta, in mod natural. Acestia sunt incurajati sa foloseasca atat limbajul verbal cat si IPad-ul pentru a comunica, iar terapeutii adulti vor utiliza ambele moduri (comunicarea verbala si IPad-ul) pentru comunicare in timpul sedintelor de terapie. 
Mai multe rezultate amanuntite ale studiului vor fi disponibile in primavara anului 2014.  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu