miercuri, 20 ianuarie 2016

Copii cu autism, in scoli de masa din Romania


În școlile de masă, copiii cu autism încă sunt în număr foarte mic, dar profesorii sunt din ce în ce mai deschiși să se instruiască, pentru a-i ajuta să se integreze.
În România, numărul copiilor cu autism școlarizați este, în continuare, extrem de scăzut. Într-un context neclar – nu există date oficiale privind numărul total de persoane cu autism din țara noastră, însă estimările specialiștilor, în baza datelor de prevalență internaționale, vorbesc de cca 15.000 de persoane – cifrele care există sunt oricum îngrijorătoare: conform Ministerului Educației, doar 1.560 de copii cu tulburare de spectru autist (TSA) din România erau înscriși în învățământul de masă sau special, la nivelul anului școlar 2012 – 2013.
Conform datelor furnizate de Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului din București – sector 4 și din 9 județe ale țării – Bacău, Botoșani, Brăila, Neamț, Prahova, Suceava, Tulcea, Vaslui, Vrancea – din cei 485 de copii cu autism cu vârstă școlară, înregistrați în cele 10 centre TSA deschise în cadrul instituțiilor respective, 412 copii (adică 85% dintre copiii înregistrați) nu sunt încadrați în nici o formă de învățământ.
Cauzele școlarizării scăzute a copiilor cu autism constau atât în slaba pregătire a acestora pentru întâlnirea cu mediul școlar, cât și în nivelul scăzut de pregătire a mediului școlar, pentru integrarea elevilor cu această afecțiune.
Studiul Atitudinea publicului față de autism, realizat în 2011, pentru Fundația Romanian Angel Appeal, de Gallup și D&D Research, arată că profesorii au reacții diverse față de copilul cu autism, de la compasiune până la respingere. Respingerea apare din teama de a greși în relația cu acesta sau din neliniștea că atenția și resursele îndreptate către copilul cu autism ar putea determina neglijarea nevoilor celorlalți copii din clasă.
Cadrele didactice recunosc, în cele mai multe cazuri, că nu se simt suficient de pregătite pentru a face față copiilor cu autism. De asemenea, pe fondul lipsei de informații despre afecțiune, și părinții copiilor tipici se tem că prezența în colectiv a unui copil cu autism ar putea scădea nivelul clasei sau ar periclita integritatea fizică a celorlalți copii. Același studiu arată că, printre motivele reticenței privind integrarea școlară a copiilor cu autism se numără, în egală măsură, lipsa unui curriculum special și dotarea necorespunzătoare a școlilor.
Ce spun profesorii?
“Este mare nevoie ca toate cadrele didactice să fie informate în legătură cu problemele generate de autism și e mare nevoie ca problema copiilor cu TSA să fie înțeleasă la nivel mondial”
“Putem recunoaște cu toții că nu este așa de ușor să lucrezi cu acești copii dar, odată ce știi cum să te organizezi, deții mai multe metode de lucru, reușești să realizezi ceea ce ți-ai propus și ai o satisfacție sufletească imensă.”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu