luni, 11 ianuarie 2016

Terapie prin gradinarit pentru copiii cu autism


O stim si noi  natura ne relaxeaza, ne da un alt tonus si ne energizeaza in final, fizic si psihic. In timp, natura si-a extins calitatile curative si la nivelul unor programe medicale.
De ani de zile, copii care sufera de autism sunt integrati in programe de horticultura, dupa ce specialistii au observat ca printre plante minorii scapa de starile de anxietate si dau dovada de un nivel sporit de calm. Natura ii inveleste precum o patura si are grija de ei, explica sugestiv unul din organizatorii unor astfel de programe de terapie prin gradinarit.
Si in Romania astfel de programe, devenite uzuale in Occident, prind tot mai mult contur. De exemplu, Centrul de Autism Marea Neagra din Constanta a demarat un proiect sugestiv intitulat Gradina terapeutica in care fiecare participant este responsabilizat prin grija fata de plante si mediul inconjurator. Organizatorii spun ca Gradina terapeutica prezinta numeroase beneficii pentru copiii cu autism, precum reducerea agitatiei psihomotorii si imbunatatirea motricitatii fine.
Acest proiect de terapie prin gradinarit este structurat in sedinte zilnice a cate 15 minute, fiecare sub directa indrumare a psihologilor. Pe parcursul lor, copiii au de indeplinit mai multe sarcini, precum aranjatul pamantului in ghivece si jardiniere, plivit buruienile sau udat plantele. Gradina este impartita in mai multe sectoare: legume, flori si verdeata, fiecarui copil revenindu-i in grija un anumit tip de planta.
Nu e de mirare ca feedbackul parintilor a fost unul pozitiv. Extrem de incantati de program, ei au subliniat ca au observat imbunatatiri vizibile in comportamentul copiilor, precum reducerea starii de agitatie psihomotrica, in timp ce pentru copiii cu varste mai mari gradinaritul a devenit o ocupatie predilecta de ocupare a timpului liber.
Dupa fiecare astfel de program de terapie prin gradinarit, nivelul de interactiune intre copiii cu autism a crescut simtitor astfel ca acestia au sfarsit prin a tinde sa acorde mai multa atentie celorlalti cursanti, copiii de varsta lor, decat adultilor care i supravegheau. Desi initial reticenti la a atinge chiar fructele sau legumele, copiii au incheiat printr-o dorinta vadita de a se juca cu pamantul plantelor, fie ca il atingeau cu mana, fie ca il lucrau cu unelte.
In unele cazuri, copiii sunt incurajati sa se joace chiar cu fructele sau legumele ingrijite de ei in timpul sedintelor de terapie prin gradinarit. Pentru a-i familiariza cu conceptul de dieta echilibrata, copiii sunt incurajati sa simuleze activitati de gatit folosind drept ingrediente fructele si legumele din gradina respectiva. La final, gradul de participare a acestor copii la activitatile normale de dezvoltare.
sursa: casepractice.ro
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu